W każdym miejscu pracy można znaleźć pewną ilość stresu.
Jest on do pewnego stopnia normalny, a gdy występuje w niewielkich ilościach, może być w gruncie rzeczy korzystny - niewielka ilość krótkotrwałego stresu może zmotywować kogoś do wykonania czegoś w określonym czasie. W idealnym świecie, ten stres wtedy znikałby gdy praca była ukończona. Nie żyjemy jednak w idealnym świecie. Przewlekły stres stał się głównym problemem jako rezultat.
Kiedy pozostawia się go, aby się rozwijał, przewlekły stres w miejscu pracy, a właściwie stres każdego rodzaju, może być niezwykle szkodliwy dla zdrowia fizycznego i psychicznego.
Główny problem? Stres ma negatywne piętno, mimo że każdy może na niego cierpieć w dowolnym momencie. Kluczem do budowania strategii radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy jest obalenie tego piętna i praca nad wspieraniem tych, którzy czują się przytłoczeni lub zmagają się z trudnościami podczas godzin spędzonych w miejscu pracy lub poza nim.
W jaki sposób?
Wszystko sprowadza się do kultury miejsca pracy. Jeśli w Twoim miejscu pracy panuje negatywne przekonanie na temat każdego, kto nie radzi sobie z problemami lub każdego, kto ma trudności z dotrzymaniem terminu bez poczucia przytłoczenia, tworzysz kulturę negatywizmu. Jeśli jednak przyjmiesz postawę wspierającą wszystkich, być może postawę "jeden za wszystkich i wszyscy za jednego", wraz z polityką otwartych drzwi, aby porozmawiać o wszystkim, w każdej chwili, będziesz dążył do pozytywnego rezultatu.
Zbyt często pracownicy obawiają się podejść do swojego menedżera i wyjaśnić, że czują się zestresowani. Ale skoro wszyscy od czasu do czasu tak się czujemy, to z pewnością taka rozmowa powinna być czymś normalnym? Wspierający menedżer powinien rozumieć presję, pod jaką znajdują się pracownicy i robić wszystko, co w jego mocy, aby pomóc ją zmniejszyć oraz wspierać każdego, kto się z nią zmaga.
Oznacza to otwarte drzwi do dyskusji, promowanie atmosfery pracy zespołowej, nie dawanie pracownikom zbyt wiele pracy lub wyznaczanie nierealistycznych terminów oraz unikanie sytuacji, w których pracownicy są wyróżniani za popełnianie błędów lub czują się "gorsi" od innych.
Stres w miejscu pracy może być spowodowany wieloma różnymi czynnikami, ale pracownicy nie powinni mieć poczucia, że muszą ukrywać swoje uczucia z obawy przed oceną. Stres jest normalną reakcją na sytuacje, które dzieją się w życiu. Nikt nie jest na niego odporny. Nadszedł czas, abyśmy pozbyli się piętna i pozwolili, aby zamiast osądzać, można było swobodnie korzystać ze wsparcia.