Pracownik nigdy nie jest w pełni przeszkolony. Aby w pełni wykorzystać potencjał pracowników, należy stale przeprowadzać szkolenia okresowe. Jest to oczywiście bardzo korzystne dla pracowników, ponieważ stale się uczą i rozwijają, a jednocześnie są zawsze na bieżąco i mogą wykonywać swoją pracę na rzecz organizacji.
Bardzo dobrze jest mieć informacje, które można przekazać pracownikom, np. nowy pakiet IT i informacje, jak z niego korzystać, ale ważne jest, aby stworzyć odpowiedni rodzaj sesji szkoleniowej, który zaangażuje pracowników. Nie chcesz przecież, aby ludzie byli zdezorientowani, zestresowani lub, co gorsza, znudzeni podczas sesji szkoleniowej, a następnie nie byli w stanie przyswoić przekazywanych informacji.
Dlatego pakiety szkoleniowe powinny być dostosowane do potrzeb słuchaczy, skuteczne, angażujące i zapadające w pamięć ze wszystkich właściwych powodów.
Jak widać, nie jest to łatwe zadanie!
Dobra wiadomość jest taka, że istnieją sugestie i wytyczne, które mogą pomóc w pomyślnym przejściu tej granicy i zagwarantować, że pracownicy będą z przyjemnością szkolić się na poziomie odpowiednim dla danej firmy.
Dostosuj sesje szkoleniowe tak, aby były istotne dla osób w nich uczestniczących
Nie jest dobrze prowadzić szkolenie dla grupy pielęgniarek, które jest przeznaczone dla personelu administracyjnego, tylko dlatego, że jedna z części pakietu jest dla nich istotna. To nie tylko strata ich cennego czasu, ale także brak zaangażowania i uwagi osób obecnych w sali. Z tego powodu kluczowe znaczenie ma dopasowanie szkolenia do roli osób biorących udział w sesji szkoleniowej. Może to oznaczać zorganizowanie dwóch różnych sesji na ten sam temat - jednej dostosowanej do potrzeb jednego zespołu, a drugiej - do potrzeb drugiego. Może się to wydawać bardziej pracochłonne, ale przyniesie najlepsze rezultaty.
Stwórz środowisko, które zachęca do nauki
Niezwykle ważne jest stworzenie w organizacji kultury, która sprzyja uczeniu się. Dzięki temu pracownicy będą chcieli się rozwijać i zrozumieją, jak ważne jest, by w danym momencie byli w pełni przeszkoleni. Takie środowisko zachęca ludzi do dawania z siebie wszystkiego, ale ważne jest również, aby środowisko, w którym się uczą, było komfortowe. Oznacza to posiadanie wygodnych komercyjnych mebli biurowych, które pozwolą pracownikom skupić się na przekazywanych im informacjach.
W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie zakupów, ale stworzenie wygodnego środowiska do nauki, na przykład za pomocą wygodnych krzeseł do sal konferencyjnych, jest niezwykle istotne.
Ponadto przeniesienie pewnej odpowiedzialności za naukę na pracowników to świetny sposób na wspieranie ich rozwoju. Prośba o informacje zwrotne, dopilnowanie, aby sami rezerwowali sobie miejsca na kursach - to sposoby na stworzenie kultury, w której szkolenia są ważne.
Wybierz odpowiedni format
Jeśli masz grupę pracowników, którzy nie są przyzwyczajeni do siedzenia przy biurku w godzinach pracy, np. są pracownikami fizycznymi, to właściwym formatem sesji szkoleniowej nie będzie siedzenie przy nim przez cały dzień. W ten sposób nie osiągnie się najlepszych wyników ani z sesji, ani z osób w niej uczestniczących. Zamiast tego należy wybrać format odpowiedni dla zaangażowanego personelu.
Do wyboru jest wiele formatów, takich jak VILT (wirtualne szkolenie prowadzone przez instruktora), zajęcia w sali lekcyjnej lub tryb pół na pół, w którym stosuje się oba te rozwiązania. Ważne jest, aby znać swoich pracowników i wiedzieć, co ich zaangażuje, aby wykorzystać ich potencjał.
Jeśli decydujesz się na salę lekcyjną, zawsze szukaj też najlepszych mebli. Calibre Office Furniture oferuje szeroką gamę mebli, które pozwolą Ci stworzyć odpowiednie otoczenie i format sesji szkoleniowych. Niezorganizowana, niewygodna i niezorganizowana forma nie przyniesie dobrych rezultatów, natomiast połączenie komfortowego otoczenia z odpowiednią formą zawsze przyniesie oczekiwane rezultaty.
Zawsze staraj się poprawić
Na koniec każdej sesji szkoleniowej należy zostawić pracownikom formularz opinii, aby mogli się wypowiedzieć na temat przebiegu sesji, czego się nauczyli, czy ich zdaniem była ona zorganizowana prawidłowo, a także przedstawić wszelkie sugestie dotyczące tego, co można było zrobić lepiej. Nie jest to krytyka, lecz sposób na zdobycie wiedzy, dzięki której w przyszłości będziesz mógł organizować szkolenia w bardziej efektywny sposób. Upewnij się, że robisz to regularnie, aby uniknąć sytuacji, w której zbyt długo prowadzisz nieefektywne szkolenie, podczas gdy mogłeś zmienić coś drobnego i uczynić je bardziej efektywnym.
Narzędzie do pomiaru
Jak można zmierzyć, czy szkolenie jest skuteczne, czy nie? Musi istnieć jakieś narzędzie, które pozwoli zmierzyć, czy szkolenie jest skuteczne, czy też nie. Możliwość zmierzenia wyników sesji szkoleniowej jest bardzo ważna, a można to zrobić na kilka różnych sposobów. Na przykład, można sprawdzić liczby lub cele dotyczące sprzedaży, aby przekonać się, czy po przeprowadzeniu szkolenia nastąpił wzrost. Można również przeprowadzić test na pracownikach chwilę po szkoleniu, aby sprawdzić, czy zachowali i nauczyli się tego, czego zamierzano się nauczyć. Nie ma sensu, aby wszyscy siedzieli przy stole konferencyjnym i uczyli się czegoś nowego, jeśli nie przekłada się to na poprawę sytuacji w przyszłości.
Zadbaj o to, by pracownicy mieli do czego wracać
Po zakończeniu sesji szkoleniowej ważne jest, aby pracownicy mieli coś, co będą mogli zabrać ze sobą i wykorzystać do odświeżenia pamięci. Na przykład, jeśli nowy system informatyczny ma być wdrożony za tydzień, a od szkolenia do pierwszego dnia korzystania z systemu upłynie siedem dni, bardzo korzystne będzie posiadanie notatki lub kopii slajdów w programie PowerPoint, które pozwolą odświeżyć pamięć.
Najlepszym sposobem na zapewnienie powodzenia programów szkoleniowych jest zadbanie o to, by sesje szkoleniowe były dostosowane do potrzeb pracowników. Znasz swoich pracowników lepiej niż ktokolwiek inny, więc wykorzystaj tę wiedzę na swoją korzyść!